Od 20 lat prowadzę biuro rachunkowe, świadczące usługi rachunkowo-podatkowe dla polskich i zagranicznych przedsiębiorców. Czego w tym czasie nauczyłam się o biznesie? Między innymi tych 5 rzeczy.
1. Potrzebujesz różnych umiejętności
W prowadzeniu firmy usługowej, zwłaszcza w tak wymagającej branży jaką jest rachunkowość i podatki, najważniejszym kapitałem właściciela są jego umiejętności i doświadczenia. O jakich kompetencjach mowa?
- Wielozadaniowość – czyli radzenie sobie w realizacji kilku spraw jednocześnie, uzupełnione o rzetelność, skrupulatność i dokładność.
- Analityczne myślenie – wsparte znajomością wielu software’ów finansowo-księgowych, a także szybkie rozwiązywanie problemów i wątpliwości, w tym ze sfery podatkowej, oraz komunikatywność i indywidualne podejście do klienta.
- Doświadczenie branżowe – każdy klient działa w innej branży, co wiąże się z odmienną specyfiką działalności, również w zakresie podatków i rachunkowości. Inaczej zakłada się i prowadzi struktury finansowe oraz rachunkowo-podatkowe w firmach usługowych niż w biznesach o profilu handlowym czy produkcyjnym.
Obok wyżej wymienionych umiejętności, właścicielowi firmy usługowej przydaje się wiedza, którą zdobył podczas studiów, kursów i szkoleń lub w poprzednich miejscach pracy, a także w trakcie realizacji swoich pasji.
2. Pamiętaj o rozwoju
W mojej branży bardzo istotne jest stałe poszerzanie wiedzy i podnoszenie kompetencji – zwłaszcza w kontekście nowych technologii i digitalizacji oraz ze względu na zmienność prawa podatkowego.
Model świadczenia usług księgowych zmienia się bardzo szybko. Zmienia się też otoczenie gospodarcze i oczekiwania klientów, dlatego trzeba uważnie obserwować te zmiany i szybko na nie reagować.
Monitorowanie zmian prawnych i podatkowych, porównanie oferty z wybranymi konkurentami, analiza usług substytucyjnych, które możemy dodać do naszej oferty także są istotne.
Co więcej, regularna obserwacja otoczenia w branży usługowej pozwala na identyfikację wyzwań i zagrożeń oraz opracowanie strategii działania w nowych okolicznościach.
Oczekiwania klientów również podlegają zmianom. Przedsiębiorcy coraz częściej komunikują się zdalnie, mailowo, a co za tym idzie, nieustannie zmienia się obieg i sposób dostarczania dokumentów (w tym przypadku na elektroniczny).
Dlatego prowadząc biznes usługowy, trzeba być elastycznym i szybko przyswajać nową wiedzę. Do tego przydaje się umiejętność logicznego wnioskowania.
3. Szukaj partnerstw biznesowych
One są ważne, bo służą między innymi do wymiany doświadczeń. Ja na przykład mam kilka zaufanych kontaktów w swojej branży.
Czasami z moimi partnerami biznesowymi dzielimy się wątpliwościami dotyczącymi niejasnych kwestii podatkowych, a innym razem radzimy sobie nawzajem, jakie bezpieczne i zgodne z prawem rozwiązanie warto przyjmować.
Widujemy się podczas szkoleń i konferencji rachunkowo-podatkowych.
Co ciekawe, w ostatnim czasie firma o zbliżonym profilu działalności skontaktowała się ze mną w związku z niejasnym zagadnieniem podatkowym u jednego ze swoich klientów. Po rozmowie z właścicielem firmy wspólnie przeprowadziliśmy analizę sytuacji i znaleźliśmy odpowiednie rozwiązanie.
Tego typu rozmowy mają duże znaczenie w tej branży.
W świadczeniu profesjonalnych usług bardzo ważna jest również współpraca z zaufaną, wiarygodną i profesjonalną kancelarią prawną. Ja właśnie z taką działam i bardzo cenię sobie naszą kooperację.
4. Dopasuj sposób komunikacji
W usługach ogromne znaczenie mają zaufanie, uczciwość i wiarygodność, będące pochodną sprawnej komunikacji. To ważne, bo każdy klient kieruje się swoimi oczekiwaniami, a co za tym idzie, wybiera sposób komunikacji odpowiedni dla niego. Jako właściciel firmy usługowej trzeba dopasować się do tego sposobu.
Tu liczy się także rzetelność i terminowość. Wykonanie swoje pracy na czas i w odpowiednim standardzie pomagają budować zaufanie.
Co więcej, normy etyczne w biznesie usługowym powinny wynikać nie tylko z przepisów prawa, lecz także z powszechnie obowiązujących zasad obyczajowych.
5. Traktuj klienta jak partnera
Partnerstwa biznesowe powinno według mnie opierać się na obopólnych korzyściach i myśleniu o interesie drugiej strony w długofalowej perspektywie.
Synergia, zaangażowanie, odpowiedzialność oraz indywidualne i elastyczne podejście do klienta sprawiają, że wzajemna współpraca jest nie tylko profesjonalna, ale też przyjemna. To wszystko sprawi, że klient również będzie nas traktował jako swojego zaufanego partnera, na którego może liczyć.