Re:biznes

Myślisz o założeniu grupy na Facebooku? Przyjrzyj się tym 10 alternatywom platformom

Jeśli zamierzasz uruchomić zamkniętą społeczność, być może od razu pomyślałeś o grupie na Facebooku. Tymczasem
zamknięta społeczność

Jeśli zamierzasz uruchomić zamkniętą społeczność, być może od razu pomyślałeś o grupie na Facebooku. Tymczasem warto przyjrzeć się alternatywom. Oto 10 platform, na których postawisz membership site.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Dlaczego warto uruchomić zamkniętą społeczność poza Facebookiem?
  • Jakich 10 platform pomoże ci zbudować zamkniętą społeczność?
  • O co pytać, poszukując alternatyw dla Facebook Groups?
Zapisz się na newsletter Rebiznes. Link do formularza znajduje się tutaj https://rebiznes.pl/newsletter/

10 alternatywnych platform dla grup na Facebooku

Uruchomienie grupy na Facebooku to wciąż świetny sposób, aby zbudować zamkniętą społeczność wokół swojej marki. Jednak wykorzystanie tej platformy ma pewne ograniczenia. Jak chociażby to, że grupa na Facebooku nie pozwala na zbieranie adresów e-mail od użytkowników czy pobieranie opłat za członkostwo. A jeśli jest to coś, na czym Ci zależy, to warto przyjrzeć się alternatywnym rozwiązaniom.

1. Slack

Mimo że Slack to komunikator, który powstał z myślą o wymianie informacji wewnątrz zespołów i organizacji, to równie dobrze sprawdza się jako platforma dla zamkniętych społeczności. A to dlatego, że na Slacku można otwierać zarówno ogólnodostępne kanały, jak i kanały tematyczne tylko dla wybranych członków.

Zalety Slacka:

  • Darmowa wersja zawiera najważniejsze funkcje Slacka.
  • Nielimitowana liczba użytkowników i członków społeczności.
  • Możliwość tworzenia kanałów tematycznych dla dużej liczby osób.
  • Możliwość wysyłania prywatnych wiadomości do innych użytkowników.
  • Integracja z rozmaitymi narzędziami, np. z Google Drive i Asaną.
  • Duża popularność w środowisku biznesowym i technologicznym.

Ograniczenia Slacka:

  • Brak wbudowanej opcji monetyzacji społeczności.
  • Brak możliwości dodania własnego brandingu do społeczności.
  • Znikające wiadomości w darmowej wersji (są widoczne przez 90 dni).
  • Slack Pro jest kosztowny – 8,75 dolarów miesięcznie za użytkownika.

2. Discord

Pierwotnie Discord powstał jako komunikator dla graczy, ale z czasem zyskał popularność też w innych środowiskach, m.in. wśród programistów, artystów i twórców treści. Za pośrednictwem Discorda użytkownicy mogą przesyłać sobie prywatne wiadomości tekstowe, głosowe i wideo, a także organizować się w grupy na czatach.

Zalety Discorda:

  • Darmowy i płatny plan.
  • Możliwość wysyłania wiadomości w różnych formach – od tekstu po wideo.Organizowanie grup i kanałów tematycznych wewnątrz tzw. serwerów.
  • Możliwość udostępniania ekranu podczas rozmów wideo.
  • Popularność w środowisku gamingowym, rozrywkowym i technologicznym.

Ograniczenia Discorda:

  • Brak wbudowanej opcji monetyzacji społeczności.
  • Możliwość wysyłania dużych plików (500 MG) w płatnym planie.
  • Streamowanie wideo w jakości HD w płatnym planie.
  • Brak wbudowanych narzędzi do monitorowania zaangażowania społeczności.

3. LinkedIn

LinkedIn, podobnie jak Facebook, to serwis społecznościowy, który pozwala użytkownikom tworzyć i zarządzać prywatnymi i publicznymi grupami dyskusyjnymi. Na LinkedIn grupy to po prostu… LinkedIn Groups.

Zalety LinkedIna:

  • Duża grupa odbiorców (810 mln użytkowników na świecie, dane za 2023 rok).
  • Przestrzeń zawodowa, a więc rozmowy na LinkedInie zwykle są kulturalne.
  • Darmowa wersja z najlepszymi funkcjami LinkedIna.
  • Dostęp do wsparcia i samouczków.

Ograniczenia LinkedIna:

  • Brak wbudowanej opcji monetyzacji społeczności.
  • Brak możliwości podziału grupy na podgrupy, pokoje i kanały.
  • Brak możliwości spersonalizowania grupy.
  • Trudność w organizowaniu live-streamów. Wymagają zewnętrznych narzędzi.

4. WhatsApp

WhatsApp to popularna aplikacja-komunikator, która pozwala na przesyłanie wiadomości tekstowych, dźwiękowych i wideo do innych użytkowników. Mimo że jest wykorzystywana głównie do prywatnej komunikacji, to może posłużyć również do zbudowania zamkniętej społeczności.

Zalety WhatsAppa:

  • Ponad 2 miliardy użytkowników na co dzień korzysta z WhatsAppa.
  • Możliwość przesyłania zaszyfrowanych wiadomości.
  • Łatwość w udostępnianiu rozmaitych plików (zdjęcia, wideo, dokumenty).

Ograniczenia WhatsAppa:

  • Ograniczona liczba członków grupy (do 1024 użytkowników).
  • WhatsApp nie pozwala na moderowanie rozmów.
  • Coraz części użytkownicy WhatsApp padają ofiarami hackerów.
  • Konieczność zarejestrowania się przy użyciu numeru telefonu.
  • Wymaga dodatkowych narzędzi (np. bramki płatniczej i strony www).

5. Reddit

Pod wieloma względami Reddit przypomina Facebooka, bo jest to platforma społecznościowa. A co za tym idzie sprzyja dyskusjom na różne tematy w zorganizowanych, tematycznych kanałach, które tu nazywane są Subredditami. Subreddity mogą być zarówno otwarte, jak i zamknięte, a więc służyć zamkniętym społecznościom.

Zalety Reddita:

  • Codziennie Reddita odwiedza 57 mln użytkowników.
  • Możliwość zbudowania sporej społeczności.
  • Użytkownicy Reddita poszukują alternatywnych treści.
  • Możliwość oddawania głosów na posty, co czyni je popularniejszymi.

Ograniczenia Reddita:

  • Brak wbudowanej opcji monetyzacji społeczności.
  • Duża anonimowość, a zatem bywa różnie z poziomem dyskusji.
  • Platforma skupia przede wszystkim treści pisane.

6. Patronite.pl

Patronite.pl to polska platforma, która pomaga twórcom i artystom zbierać środki finansowe od swoich fanów. Jedną z funkcji Patronite.pl jest możliwość tworzenia zamkniętych społeczności i udostępniania ich członkom unikalnych treści i dodatkowych korzyści w zamian za udzielenie wsparcia finansowego.

Zalety Patronite.pl:

  • Polska platforma z bazą ponad 500 tysięcy Patronów.
  • Służy przede wszystkim do zbierania pieniędzy od fanów.
  • Możliwość oferowania różnych nagród w zależności od wysokości finansowego wsparcia.

Ograniczenia Patronite.pl:

  • Wymaga dodatkowych narzędzi (np. Slack, YouTube, Spotify itd).
  • Prowizja od wpłaty w wysokości 6,5% plus VAT.

7. Mighty Networks

Mighty Networks to platforma do budowania zamkniętych społeczności online. Posiada wszystko, co może być Ci potrzebne do zbudowania „kolejnego Facebooka”.

Zalety Mighty Networks:

  • Możliwość personalizacji – społeczność na własnej domenie i ze swoim logo.
  • Integracja z popularnymi narzędziami do e-mail marketingu i systemami CRM.
  • Możliwość tworzenia i sprzedaży kursów online wewnątrz platformy.
  • Opcje dla płacących i niepłacących członków społeczności.

Ograniczenia Mighty Networks:

  • Brak darmowego planu.

8. Kajabi

Mimo że Kajabi to platforma, która umożliwia przede wszystkim tworzenie zamkniętych społeczności, to jest to także kombajn łączący w sobie funkcje różnych platform. Kajabi pozwala m.in. tworzyć kursy online, a także sprzedawać cyfrowe produkty.

Zalety Kajabi:

  • Platforma typu all-in-one.
  • Łatwość użytkowania. Wszystko zbudujesz z gotowych szablonów i „klocków”.
  • Wsparcie techniczne w przypadku problemów.

Ograniczenia Kajabi:

  • Kajabi to kosztowna platforma. Najtańszy pakiet to 119 dolarów miesięcznie.
  • Dostępna liczba użytkowników zależy od pakietu cenowego.

9. Circle.so

Podobnie jak wszystkie wyżej wymienione narzędzia Circle.so służy do budowania zamkniętych społeczności online. Jest to platforma typu all-in-one, więc nie trzeba umieć programować lub znać się na designie, żeby z Circle.so postawić stronę zrzeszającą społeczność. 

Zalety Circle.so:

  • Możliwość organizowania live-streamingów.
  • Możliwość tworzenia kursów wideo, organizowania eventów i rozmów grupowych.
  • Pozwala na tworzenie płatnych miesięcznych planów subskrypcji.

Ograniczenia Circle.so:

  • Brak darmowej wersji (platformę można testować przez 14 dni).

10. Podia

Ostatnią platformą na tej liście jest Podia. Podia to platforma między innymi do tworzenia kursów, ale nie tylko! Doskonale sprawdza się również jako platforma do tworzenia zamkniętych społeczności.

Zalety Podia:

  • Platforma typu all-in-one – ma wszystkie potrzebne funkcje.
  • Wbudowany web builder – poskładasz stronę z „klocków” i szablonów.
  • Możliwość korzystania z wtyczek do analityki i remarketingu.
  • Darmowy plan z prowizją na poziomie 8% od zebranych płatności.

Ograniczenia Podia:

  • Mnogość funkcji może przytłaczać.

Kryteria wyboru – zadaj sobie te pytania

Zanim zdecydujesz się na którąś z powyższych platform, najlepiej gdybyś przetestował każdą z nich. Jeśli jednak nie masz na to czasu, przynajmniej zadaj sobie poniższe pytania. Odpowiedzi pomogą Ci sformułować kryteria, którymi powinieneś się kierować, wybierając alternatywną platformę dla swojej zamkniętej społeczności.

  1. Czy zamierzam zarabiać na społeczności? Jeśli tak, to czy platforma umożliwia pobieranie opłat za członkostwo?
  2. Czy chcę, żeby społeczność działała pod moim brandem? Jeśli tak, to czy platforma pozwala na personalizację (np. dodanie logo, własnych kolorów)?
  3. Czy chcę oferować użytkownikom dodatkowe funkcje? Jeśli tak, to czy platforma integruje się z innymi narzędziami?
  4. Czy chcę monitorować zaangażowanie członków społeczności? Jeśli tak, to czy platforma oferuje narzędzia analityczne?
  5. Czy zamierzam oferować swojej społeczności cyfrowe produkty? Jeśli tak, to czy platforma posiada funkcję sklepów online, np. system do obsługi płatności?

PS. Do zaplanowania zamkniętej społeczności przyda Ci się biznesplan.

Nie musisz jednak rozpisywać go na kilku stronach, z powodzeniem wystarczy jedna kartka A4. Pomoże Ci w tym business model canvas.
 

Autor

Re:biznes to serwis z newsami, wywiadami i poradnikami dla soloprzedsiębiorców, którzy szukają informacji, jak przekuć wiedzę i umiejętności w cyfrowe produkty i usługi.
Udostępnij
Przeczytaj również