Re:biznes

Zaplanuj biznes na jednej stronie A4. Pomoże ci w tym business model canvas

Zamiast rozpisywać swój pomysł na biznes na kilku długich stronach biznesplanu, możesz sięgnąć po business
Business model canvas

Zamiast rozpisywać swój pomysł na biznes na kilku długich stronach biznesplanu, możesz sięgnąć po business model canvas i zmieścić całą ideę na jednej kartce papieru. Jeśli brzmi to kusząco, czytaj dalej, bo z tego tekstu dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o business model canvas.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Z jakich elementów składa się business model canvas i jak wypełnić szablon?
  • Jak business model canvas pomoże ci zaprojektować biznes, który rzeczywiście odpowie na problemy klientów?
  • Jakie pytania powinieneś sobie zadać, planując własny biznes i wypełniając poszczególne bloki business model canvas?
Zapisz się na newsletter Rebiznes. Link do formularza znajduje się tutaj https://rebiznes.pl/newsletter/

Czym jest business model canvas?

Business model canvas to narzędzie do projektowania i planowania biznesu.

Ale w odróżnieniu od biznesplanu, który często składa się z kilku lub nawet kilkunastu stron, jest to prosty szablon (jedna kartka!) podzielony na dziewięć kluczowych bloków. A każdy ze wspomnianych bloków pozwala spojrzeć na biznes z różnych perspektyw – od potrzeb klientów, poprzez produkt, aż po źródła przychodu.

Wygląda dokładnie tak jak na załączonym obrazku.

szablon Business Model Canvas

Kliknij, żeby powiększyć

9 elementów business model canvas

Wspomniane wcześniej bloki to:

  1. Segmenty klientów: do kogo kierujesz swoją ofertę? Kto jest twoim klientem?
  2. Propozycja wartości: jaką wartość generujesz dla klientów?
  3. Kanały: jakich kanałów używasz, aby dostarczać produkt lub usługę na rynek?
  4. Relacje z klientami: jak zamierzasz pozyskiwać i utrzymywać swoich klientów?
  5. Strumienie przychodów: jak będziesz zarabiać na swoim biznesie?
  6. Kluczowe zasoby: jakich zasobów potrzebujesz, żeby dostarczać wartość na rynek?
  7. Kluczowe działania: jakie działania na co dzień musisz podejmować, żeby biznes funkcjonował, a klienci otrzymywali możliwie najwyższą wartość?
  8. Kluczowe partnerstwa: kogo potrzebujesz do sprawnego prowadzenia biznesu?
  9. Struktury kosztów: jakie są największe koszty, jakie ponosi twoja firma?

Jak wypełnić business model canvas?

Poniżej szczegółowo omawiam każdy element business model canvas.

1. Segmenty klientów

Pierwszym krokiem, rozpoczynając pracę z business model canvas, jest określenie tzw. segmentu klientów. Oznacza to konieczność zidentyfikowania osób lub grupy osób, np. organizacji lub firm, którym mamy coś wartościowego do zaoferowania.

Jak określić segment klientów?

Krok 1. Na początek odpowiedz na poniższe pytania:

  • Dla kogo tworzysz wartość? Kto może z niej skorzystać? Kto ją doceni?
  • Do kogo kierujesz swój produkt lub usługę? Czyj problem rozwiązujesz?
  • Kim są twoi najważniejsi klienci?

Być może w trakcie tego ćwiczenia przyszło ci do głowy więcej odpowiedzi niż jedna lub dwie – to dobrze. Zapisz wszystkie swoje pomysły na kartce. Za chwilę zastanowimy się nad tym, który z typowanych segmentów ma najwyższy potencjał.

Krok 2. Zawęź segment

Myśląc o swoich produktach lub usługach, często uważamy, że są na tyle dobre i uniwersalne, że właściwie każdy mógłby z nich korzystać. Ale to nieprawda. To także błąd. Niewiele produktów i usług powinno być kierowanych do szerokiego rynku.

Głównie z dwóch powodów:

  • po pierwsze idąc do wszystkich, trudno ułożyć komunikację marketingową, która odpowie na problemy i rozwiązania „wszystkich”. Ogólniki nikogo nie interesują.
  • po drugie trudno dla tak szerokiej grupy odbiorców ułożyć mierzalny proces sprzedażowy. Sprzedając dziś tu, a jutro tam, nie dowiesz się, kto najchętniej od ciebie kupuje, jak dużo kupuje i jak często to robi oraz ile trwa proces zakupowy.

Dlatego proponuję dookreślić segment, stosując metodę podwójnego zawężenia.

Metoda podwójnego zawężenia segmentu

Wspomniana metoda polega na zadaniu sobie następującego pytania przy każdym wytypowanym segmencie klientów – czy mam w ofercie coś na tyle wartościowego dla tego segmentu, że moja oferta jest lepsze niż alternatywy dostępne na rynku?

Jeśli nie, to zawęź segment i powtórz pytanie.

Przykład podwójnego zawężenia segmentu:

  • Ogólny segment („wszyscy”) – sklepy z butami.
  • Pierwsze zawężenie – sklepy z butami dla biegaczy.
  • Drugie zawężenie – sklepy z butami dla biegaczy długodystansowych.

Jak widać na powyższym przykładzie, im węższy segment, tym konkretniejszy.

Krok 3. Oceń segment

Zanim wybierzesz któryś z typowanych segmentów i umieścisz go w szablonie business model canvas, zrób jeszcze jedną rzecz. Oceń potencjał wybranego segmentu.

Pomogą ci w tym poniższe pytania. Odpowiedziom przypisz punkty od 1 do 3. Następnie zsumuj punkty przyznane dla każdego segmentu i porównaj ze sobą wyniki.

Pytania do oceny potencjału segmentu:

  • Jaka jest wartość rynku, z którego wyodrębniłeś segment klientów?
  • Czy w perspektywie 2-3 lat rynek ten będzie rósł, utrzyma swoją wartość, a może się skurczy?
  • Jakie uwarunkowania technologiczne i prawne będą kształtować segment rynku w najbliższej przyszłości oraz jak duże ma to znaczenie?
  • Jak duża i silna konkurencja działa w obrębie typowanego segmentu?
  • Czy typowany segment rynku kupuje dużo, średnio, czy mało?
  • Jak trudno dotrzeć do przedstawicieli typowanego segmentu?

2. Propozycja wartości

Propozycja wartości to zestaw korzyści, które otrzymuje klient wraz z produktem lub usługą. A wartością może być zarówno na przykład ponadczasowość, jak i dostępność czy niska cena. Do określenia wartości potrzebujesz: problemu i rozwiązania.

Dlatego na etapie poszukiwania propozycji wartości autorzy business model canvas sugerują, żeby odpowiedzieć na pytania dotyczące właśnie tych dwóch aspektów.

  • Jaką wartość dostarczamy swoim klientom?
  • Jakie problemy pomagamy im rozwiązywać?
  • Jakie potrzeby pomagamy im zaspokajać?
  • Jakie produkty i usługi oferujemy każdemu z segmentów klientów?

Co istotne, wartość możesz wyrazić jednym słowem, np. ponadczasowość, ale musisz konkretnie wiedzieć, co kryje się za tą ponadczasowością i umieć ją przedstawić w taki sposób, aby klient poczuł ponadczasowość. Więcej na ten temat niżej.

Jak określić propozycję wartości?

Krok 1. Skategoryzuj wartości

W jednym z odcinków swojego podcastu Nowoczesna Sprzedaż i Marketing (o tym odcinku mowa) Szymon Negacz wspomniał o ćwiczeniu dotyczącym odkrywania wartości. My skorzystamy z tego ćwiczenia, wypełniając szablon business model canvas.

Ćwiczenie to polega na:

  • wypisaniu wszystkich wartości dotyczących swojego biznesu
  • i przy każdej z nich zadaniu sobie pytania: „co z tego ma klient?”.

Aby ułatwić sobie poszukiwanie wartości, szukaj ich w tych trzech kategoriach:

  • Wartości dotyczące produktu lub usługi
  • Wartości dotyczące obsługi klienta
  • Wartości dodatkowe

Wartości najlepiej zapisać na kartce papieru lub w arkuszu kalkulacyjnym.

Krok 2. Zadaj sobie pytanie: „co z tego ma klient?”

Jeśli nie masz pewności, czy wartości, które zapisałeś w poprzednim kroku faktycznie odzwierciedlają realne wartości, skorzystaj z modelu pt. cecha – zaleta – korzyść.

Odpowiadają one na pytania:

  • Cecha – jaki jest twój produkt lub usługa?
  • Zaleta – jakie zalety płyną z cechy produktu lub usługi?
  • Korzyść – co z zalety konkretnej cechy produktu lub usługi ma klient?

Spójrz na poniższe przykłady:

Cecha

  • Kurs wideo z rocznym dostępem.
  • Zamknięta społeczność przedsiębiorców.
  • Dębowy stół dla dużej rodziny.

Zaleta

  • Możliwość obejrzenia kursu do 12 miesięcy od daty zakupu.
  • Dostęp do przedsiębiorców z różnych branż i specjalizacji.
  • Trwałość i wytrzymałość materiału, zapewniające żywotność.

Korzyść

  • Możesz obejrzeć kurs teraz i wrócić trzy miesiące później, żeby utrwalić materiał.
  • Możesz na czacie poprosić członka społeczności o pomoc i rozwiązać problem.
  • Możesz mieć pewność, że za 60 lat twoje prawnuki zjedzą przy tym stole obiad.

Zauważ, że korzyść najczęściej odnosi się do konkretnej sytuacji. A zatem, żeby ją uchwycić, wcześniej powinieneś poznać bieżącą sytuację klienta i jego problemy.

Krok 3. Przetestuj wartość

Papier przyjmie wszystko. Business model canvas również.

Dlatego nie wystarczy zapisać wartości w odpowiedniej rubryce szablonu. Po umieszczeniu jej tam, trzeba zweryfikować, czy ów wartość faktycznie ma znaczenie dla twojego segmentu klientów. Jak to zrobić? Istnieje co najmniej kilka sposobów.

Jednym z nich są rozmowy z klientami – niekoniecznie twoimi, ale np. klientami konkurencji. Drugim próba sprzedaży produktu, którego jeszcze nie stworzyłeś. Metoda ta to fake door test – jak z niej korzystać? Tutaj znajdziesz instrukcję.

3. Kanały

Jak dotrzeć do klientów i dostarczyć im wartość?

To jedno z podstawowych pytań, na jakie powinieneś znaleźć odpowiedź na tym etapie pracy z business model canvas, ale niejedyne – kolejne podam za chwilę. Wcześniej dodam tylko, że kanały to punkty, w których spotykasz swoich potencjalnych i obecnych klientów. A w zależności od etapu znajomości te punkty się różnią.

I tak kanałem może być na przykład fizyczny lub internetowy sklep, mobilny zespół handlowy, a także marketplace lub portal aukcyjny dużej, znanej marki. Dwa pierwsze przykłady to przykłady własnych kanałów, zaś marketplace i portal aukcyjny to przykłady kanałów partnerskich. Pamiętaj – to tylko przykłady. Kanałów jest więcej.

Funkcje kanałów

Kanały służą przede wszystkim do:

  • komunikacji,
  • sprzedaży,
  • i dystrybucji.

A autorzy business model canvas wymieniają 5 faz funkcjonowania każdego kanału:

  1. Świadomość
  2. Opinia
  3. Zakup
  4. Realizacja
  5. Obsługa posprzedażowa

Dobierając kanały do własnego biznesu, zadaj sobie pytania z perspektywy wyżej wymienionych funkcji i faz funkcjonowania kanałów. Poniżej przykładowe pytania:

  1. Jak uświadamiasz klientów o istnieniu swojego produktu lub usługi?
  2. Jak pomagasz klientom wyrazić opinię na temat swojej propozycji wartości?
  3. Jak pomagasz klientom dokonać zakupu?
  4. Jak realizujesz i dostarczasz propozycję wartości?
  5. Jak przebiega obsługa posprzedażowa w twojej firmie?

4. Relacje z klientami

Kolejny blok szablonu business model canvas dotyczy relacji z klientami, czyli wszystkich tych działań, które mają na celu: pozyskanie, utrzymanie i zwiększanie wartości klienta. I chociaż autorzy BMC przedstawiają relacje z klientami jako osobny element modelu, to ja uważam, że relacje są istotną częścią propozycji wartości.

Dlaczego? Coraz częściej daje się zauważyć, że firmy wykorzystują sposób komunikacji i obsługi klientów jako element oferty handlowej. Widać to wyraźnie chociażby w firmach, które sprzedają cyfrowe produkty jako usługi, np. hosting lub software.

Relacje z klientami jako propozycja wartości

Żeby się przekonać, wystarczy spojrzeć, jak swoje oferty konstruują np. dostawcy gotowych szablonów na WordPressa. Poniżej jeden z nich. Na przykładzie widać, że wraz z szablonem klient otrzymuje od deweloperów trwające 6 miesięcy wsparcie techniczne, ale może je przedłużyć do 12 miesięcy, płacąc dodatkowo 17,63 dolara.

15ZINE cennik

Kliknij, żeby powiększyć | Źródło: themeforest.net

Podobny zabieg stosuje zespół odpowiedzialny za stworzenie Elementora – popularnego web buildera. Użytkownicy jego podstawowej wersji mogą korzystać z wielu funkcji narzędzia bezpłatnie, ale mogą też kupić Elementora Pro. A wraz z nim rozszerzony pakiet funkcji i dostęp do wsparcia technicznego poprzez czat i maila.

Cennik Elementor Pro

Kliknij, żeby powiększyć | Źródło: elementor.com

Dla kontrastu – firma hostingowa Home.pl pozwala skorzystać z pomocy działu obsługi klienta nie tylko wszystkim swoim klientom, ale także potencjalnym klientom.

Home.pl – kontakt z klientem jako wartość

Kliknij, żeby powiększyć | Źródło: home.pl

Relacje z klientami – pytania

Myśląc o relacjach z klientami, warto mieć na uwadze dwa bieguny.

Z jednej strony relacje z klientami mogą być bardzo bliskie i bezpośrednie, ale z drugiej w pełni zautomatyzowane. A pomiędzy nimi mogą występować różnego rodzaju wariacje. Ani jeden, ani drugi sposób nie jest lepszy. Każdy ma plusy i minusy.

W doborze sposobu komunikacji do własnej organizacji pomogą ci te pytania:

  • Jakiego rodzaju relacji oczekują od nas nasi klienci?
  • W jaki sposób zaprojektować relacje z klientami, aby dać im dodatkową wartość?
  • Jak ze swoimi klientami komunikuje się konkurencja?
  • Jak mogę zróżnicować sposób budowania relacji z klientami w zależności od potrzeb i segmentów
  • klientów?
  • Który sposób budowania relacji z klientami przyniesie firmie najwięcej korzyści?

5. Strumienie przychodów

Strumienie przychodów to nic innego jak źródła, z których na firmowe konto wpływają pieniądze. A więc w tej części pracy nad business model canvas poszukamy odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób generować przychody we własnej firmie?

A pomoże nam w tym Josh Kaufman i jego książka The Personal MBA.

12 form kreowania wartości

W jednym z jej rozdziałów Josh Kaufman opisał 12 form, w jakie najczęściej ubierane są propozycje wartości, tak aby móc zaoferować je klientom. Większość z nich będzie ci znana, bo nawet jeśli robisz swój pierwszy biznes, to z tej czy z innej formy wartości na pewno już korzystałeś jako klient. Tych 12 form to:

  1. Produkt – polega na wytworzeniu fizycznego lub wirtualnego produktu, który możesz sprzedać za wyższą cenę niż koszt wytworzenia.
  2. Usługa – polega na wykonaniu za klienta jakiejś czynności, której klient albo nie umie samodzielnie wykonać, albo nie chce, bo na przykład nie ma na to czasu.
  3. Współdzielone dobro – polega na udostępnieniu grupie osób określonego dobra w zamian za opłatę. Np. siłownia udostępnia sprzęt, a ty z niego korzystasz.
  4. Subskrypcja – polega na udostępnieniu grupie osób określonego dobra w zamian za cyklicznie pobieraną opłatę. Tak np. działa Netflix czy Spotify. Różnica między subskrypcją a współdzielonym dobrem polega na cyklicznym rozliczaniu.
  5. Odsprzedaż – polega na kupnie jakiegoś produktu, a następnie jego sprzedaży z wyższą ceną niż początkowa cena zakupu. Tak działają wszyscy pośrednicy.
  6. Leasing – polega na nadaniu prawa do korzystania z jakiegoś dobra, np. samochodu lub sprzętu, w zamian za regularną opłatą, tzw. czynszu leasingowego.
  7. Agencja – polega na pośrednictwie w sprzedaży usługi, której wykonawcą jest trzecia strona, np. freelancer. W ten sposób działają np. agencje marketingowe.
  8. Agregator odbiorców – polega na zgromadzeniu w jednym miejscu, np. na blogu, odbiorców o podobnych zainteresowaniach, a następnie umożliwieniu innym markom zareklamowanie się przed ów społecznością. Tak działają np. media.
  9. Pożyczka – polega na pożyczeniu kapitału w zamian za spłatę z nadwyżką.
  10. Opcje – polega na sprzedaży opcji na określone działanie, np. uczestnictwo w koncercie lub zakup biletu do kina.
  11. Ubezpieczenie – polega na pobraniu opłaty za wzięcie finansowej odpowiedzialności za szkodę, która może się wydarzyć np. podczas kolizji drogowej.
  12. Kapitał – polega na kupnie udziałów w firmie. Firma otrzymuje środki na rozwój, a nabywca udziałów partycypuje w jej zyskach, np. poprzez dywidendy.

Zastanów się teraz, który z wyżej omówionych sposobów generowania przychodu najlepiej pasuje do twojego biznesu i jednocześnie odpowiada na potrzeby klientów. Co ważne, nie musisz wybierać tylko jednego strumienia przychodu. Z powodzeniem możesz je ze sobą mieszać i tak tworzyć unikalną propozycje wartości.

Wiele firm działa w ten sposób. Spójrzmy na przykład.

Nieoczywisty strumień przychodów YouTube’a

Klientów można „kasować” dosłownie za wszystko.

Według mnie najlepszym tego przykładem jest YouTube. Jego bezpłatna wersja pozwala użytkownikom oglądać zamieszczane na platformie materiały wideo bezpłatnie, a jedyną niedogodnością są reklamy.

Co oczywiste więc, w wersji Premium użytkownicy YouTube’a mogą oglądać te same filmy, tyle że bez przerw na reklamy.

Ale nie to najbardziej mnie fascynuje w modelu jaki obrał YouTube Premium.

Cennik YouTube Premium

Kliknij, żeby powiększyć | Źródło: youtube.com

Moją uwagę zwraca: „Odtwarzaj filmy (…) przy zablokowanym ekranie”.

Dosłownie. YouTube kasuje użytkowników za możliwość słuchania muzyki przy zgaszonym ekranie. Niby drobiazg, ale spora ulga dla tych użytkowników, którzy tej opcji potrzebują, i ciekawy element propozycji wartości i strumienia przychodów.

6. Kluczowe zasoby

Zasobem jest wszystko to, co niezbędne do uruchomienia i prowadzenia biznesu.

Dlatego na tym etapie pracy nad business model canvas sugeruję, żebyś spojrzał na każdy dotychczas omówiony element szablonu BMC przez pryzmat zasobów i zadał sobie pytanie: jakich zasobów potrzebuję, żeby dostarczyć propozycję wartości?

Kategorie zasobów

Dla ułatwienia poszukuj odpowiedzi wśród poniższych zasobów:

  • Wiedza – czy muszę czegoś się dowiedzieć?
  • Umiejętności – czy potrzebuję jakichś umiejętności?
  • Czas – ile czasu pochłonie praca nad tym biznesem?
  • Kapitał – ile kapitału potrzebuję, aby prowadzić tego typu działalność?
  • Ludzie – czy ktoś może mnie wesprzeć w realizacji mojej wizji?
  • Narzędzia – jakie narzędzia ułatwią mi pracę?

Wpływ zasobów na produkty i usługi

Co istotne, dobór lub brak któregoś zasobu będzie determinować drogę dojścia do celu, a także wpłynie na kształt produktu lub usługi. Wyobraź sobie taką sytuację.

Początkowo założyłeś, że dobrym pomysłem będzie tworzenie newsletterów na zlecenie korporacji, w których pracownicy tychże korporacji znajdywaliby branżowe informacje. Ale po chwili namysłu stwierdziłeś, że stworzenie kilku takich newsletterów w miesiącu dla trzech korporacji pochłonie tyle czasu, że biznes się nie zepnie.

Czas okazał się przeszkodą. Ale jego brak skłonił cię do dalszej refleksji. W efekcie zmieniłeś koncepcję – już nie chcesz robić zindywidualizowanych newsletterów, do których dostęp mogą mieć wyłącznie pracownicy tej jednej, konkretnej korporacji; teraz chcesz sprzedawać branżowe newslettery w subskrypcji. Do tego potrzebujesz platformy (narzędzie) i wiedzy, bo wcześniej nie budowałeś społeczności.

7. Kluczowe działania

Znając swoje segmenty klientów, propozycję wartości i strumienie przychodów, możemy przejść do kolejnego kroku pracy nad business model canvas, jakim jest określenie kluczowych działań. A kluczowe działania to nic innego jak te działania, które firma musi na co dzień podejmować, żeby dostarczyć propozycję wartości na rynek.

Kategorie działań

Mimo że w każdej firmie konkretne działania lub sposoby ich realizacji będą się różnić, to autorzy szablonu BMC wymieniają trzy główne rodzaje aktywności podejmowane przez firmy:

  • Produkcja – grupa działań, których celem jest wytworzenie określonego dobra: od jego zaprojektowania, poprzez wytworzenie, aż po dostarczenie na rynek. Ten typ aktywności to domena firm produkcyjnych.
  • Rozwiązywanie problemów – grupa działań, których celem jest opracowanie konkretnych rozwiązań dla problemów klientów. Jest to domena firm usługowych, na przykład firm świadczących usługi konsultingowe.
  • Platforma lub sieć – grupa działań, których celem jest udoskonalanie i podtrzymanie przy życiu określonej platformy, np. platformy płatniczej, serwisu aukcyjnego lub sklepu online.

Jak określić kluczowe działania?

Na tym etapie proponuję, żebyś prześledził każdy element business model canvas i zadał pytanie: jakie aktywności na co dzień muszę podejmować, żeby moje kanały dystrybucji, relacje z klientami i strumienie przychodów po prostu działały.

Bo niezależnie od tego, czy tworzysz firmę produkcyjną, usługową lub opartą na platformie internetowej, to zawsze podejmujesz trzy rodzaje aktywności:

  • Wytwarzasz określone dobro,
  • Sprzedajesz je i pozyskujesz klientów,
  • Dostarczasz na rynek i obsługujesz klientów.

8. Kluczowi partnerzy

Nawet soloprzedsiębiorcy niekiedy potrzebują partnerów, żeby ich biznesy lepiej funkcjonowały. A skoro dotarłeś do tego etapu pracy nad business model canvas, to teraz zastanów się: czyjej pomocy możesz potrzebować, aby dostarczyć propozycje wartości na rynek? Jakich zasobów ci brakuje, a którymi dysponują partnerzy?

Spójrz na poniższe przykłady.

  • Netflix. Aby Netflix mógł umieścić film lub serial w swoim serwisie streamingowym, ktoś ten film lub serial musi wyprodukować. Jeśli nie jest to sam Netflix, to są to lokalni producenci, którzy na zlecenie Netflixa zajmują się produkcją.
  • Amazon. Żeby klienci Amazona mogli sfinalizować zakup, wcześniej Amazon musiał rozpocząć współpracę z operatorami płatności, np. bramkami płatniczymi, którzy przyjmują i przetwarzają wspomniane płatności.
  • Żabka. Aby dowolny towar pojawił się na półkach sklepowych w Żabce, ktoś ten produkt najpierw musi wytworzyć, a potem dostarczyć. I tak wytworzeniem zajmują się producenci, a dostawą firmy logistyczne.

Zastanów się, kogo ty potrzebujesz.

9. Struktura kosztów

Ostatni element business model canvas to struktura kosztów.

A więc na tym etapie poszukasz odpowiedzi na pytania:

  • Jakich środków finansowych potrzebujesz do uruchomienia biznesu?
  • Jakie koszty na co dzień generuje twój model biznesowy?
  • Jakie aktywności wymagają najwyższych nakładów finansowych?

Dwa rodzaje kosztów

W uogólnieniu rozróżniamy dwa rodzaje kosztów. Są to:

  • Koszty inwestycyjne – koszty, które ponosisz na samym początku, a więc jeszcze przed uruchomieniem biznesu. Wynikają one z konieczności zakupu jakiegoś zasobu, np. narzędzia lub usługi, bez którego nie mógłbyś wystartować z biznesem. Przykładem kosztu inwestycyjnego dla sklepu online są domena i hosting.
  • Koszty operacyjne – koszty stałe i zmienne, które ponosisz przez cały okres prowadzenia działalności gospodarczej. Przykładem są opłaty za media, koszty za regularne użytkowanie jakiegoś oprogramowania lub pensje pracowników.

Będąc na tym etapie pracy nad business model canvas, najlepiej prześledzić każdy jego element i zastanowić się, co i ile kosztuje uwzględniając opisane rodzaje wydatków. Znajomość struktury kosztów to podstawa budżetu i prognozy finansowej.

Business model canvas – kilka wskazówek

Wypełniając business model canvas, pamiętaj o trzech zasadach:

  • Skup się na klientach – zamiast wychodzić od produktu lub usługi, zacznij od poznania problemów i potrzeb klientów. Pomogą ci w tym rozmowy z klientami i ankiety. Użyteczne będą też raporty branżowe i komentarze w social mediach.
  • Im prościej, tym lepiej – nie komplikuj. Skup się na kluczowych elementach, bez których twój biznes nie może działać. Eliminuj wszystko to, co wydaje się być „miłym dodatkiem”.
  • Nie zakładaj nic na 100% – dopóki nie spróbujesz sprzedać produktu lub usługi, nie zakładaj na 100%, że rynek ich potrzebuje. Testuj hipotezy i sprawdzaj. Jednym ze sposobów weryfikowania pomysłów jest omówiona w tym serwisie metoda fake door test.

Po przeczytaniu tego artykułu

  1. Narysuj szablon na karce i zacznij go wypełniać – samo się nie zrobi, a przeczytanie tego artykułu to za mało, żeby przekuć wiedzę w praktykę. Dlatego narysuj business model canvas na kartce papieru i wspierając się tym tekstem, zacznij go wypełniać.
  2. Przygotuj listę 10 potencjalnych klientów – i zaproponuj im krótką rozmowę, podczas której zapytasz o bieżące problemy. Chodzi o to, żebyś dowiedział się „gdzie i co ich boli”. A po zebraniu feedbacku udoskonalił propozycję wartości.
  3. Rozłóż istniejące biznesy na czynniki pierwsze – dobrze jest uczyć się na przykładach. Dlatego przeanalizuj modele biznesowe kilku popularnych firm, a wyniki analizy zapisz w poszczególnych polach business model canvas.

Autor

Jestem właścicielem i redaktorem naczelnym Rebiznes.pl. Pomagam przedsiębiorcom pisać o ich firmach. Jeśli chcesz, żebym napisał o Twojej, odezwij się do mnie – adam.sawicki@rebiznes.pl.
Udostępnij
Przeczytaj również