Re:biznes

Jak i ile zarabiają twórcy internetowi w Polsce? Imker zapytał 177 z nich. Wyniki ankiety

Prawie połowa twórców internetowych w Polsce zarabia ponad 10 tys. zł miesięcznie.
Raport IMKER o stanie ekonomii twórców w Polsce

Imker przeprowadził ankietę wśród 177 twórców internetowych z Polski, aby dowiedzieć się, ile zarabiają, od czego zależą ich zarobki i jak pracują. Wyniki przedstawił w tej publikacji.

Zarobki polskich twórców internetowych

Twórczość internetowa staje się pełnoetatowym zajęciem dla rosnącej liczby osób. Siedmiu na dziesięciu twórców, biorących udział w ankiecie, monetyzuje swoją działalność. Rozpiętość osiąganych przez respondentów przychodów jest dość duża, ale łącznie prawie połowa ankietowanych twórców zarabia ponad 10 tys. zł miesięcznie.

Średnie przychody twórców internetowych

Źródło: Imker

Działalność w internecie dla większości zapytanych twórców stanowi już nie tylko rodzaj zainteresowania, ale zajęcie zarobkowe. Dwóch na pięciu ankietowanych deklaruje, że twórczość internetowa jest ich główną pracą, dla kolejnych 40 proc. stanowi ona dodatkowe zajęcie, z którego czerpią przychody. Zaledwie co piąty respondent traktuje działalność online wyłącznie jako hobby.

Praca, dodatkowe zródło dochodu czy hobby? Jak twórcy internetowi podchodzą do swojej działalności?

Źródło: Imker

Zarabiają na kursach i książkach

Przychody twórców zależne są od wybranych przez nich kanałów twórczości oraz sprzedawanych produktów. Najczęściej swoją działalność w internecie monetyzują YouTuberzy oraz twórcy prowadzący newsletter. Co drugi twórca, który wskazał je jako swoje główne kanały, zarabia ponad 10 tys. zł miesięcznie.

Źródło: Imker

Klucz do zarobków: własne produkty

Aby móc dobrze zarabiać w branży twórców internetowych warto, poza prowadzeniem kanałów, również tworzyć i sprzedawać własne produkty. I to zarówno produkty fizyczne, zwłaszcza książki, jak i produkty online, takie jak kursy internetowe. Ponad połowa (58 proc.) twórców, którzy wzięli udział w ankiecie i zadeklarowali uzyskanie przychodu ze sprzedaży kursów online, zarabia na tym ponad 10 tys. zł miesięcznie.

Sprzedaż książek jest również lukratywnym zajęciem. 73 proc. ankietowanych zarabia na tym ponad 10 tys. zł miesięcznie. Niemal co piąty respondent – ponad 50 tys. zł miesięcznie.

Krzysztof Bartnik, założyciel i CEO Imker:

Do tej pory zarabianie na swojej działalności w mediach społecznościowych kojarzyło się z influencerami. Co robią influencerzy? Pokazują siebie i swoje życie swojej społeczności. Tymczasem twórcy internetowi przenoszą do online’u swoją wiedzę czy pasję. Często edukują, np. w zakresie zdrowia, rozwoju osobistego czy ekologii. Praca influencera polega na prowadzeniu działań promocyjnych, reklamowaniu produktów innych marek, podczas gdy twórca monetyzuje swoją działalność poprzez sprzedaż własnych produktów: kursów, książek, e-booków, publikowaniu na blogu. Twórcy internetowi są świadomi, jak istotne jest dzisiaj budowanie marki osobistej, kształtowanie wizerunku eksperta w sieci. Poświęcają oni dużo czasu na dotarcie do odbiorców i tworzą społeczność w oparciu o swoją wiedzę i ekspertyzę. Następnie krystalizują ją w postaci autorskich produktów i e-produktów

Michał Szafrański, autor bloga jakoszczedzacpieniadze.pl oraz bestsellera „Finansowy Ninja”, zwraca uwagę na to, że sprzedaż autorskich produktów pozwala twórcom się uniezależnić, a zarazem lepiej dotrzeć do ich społeczności, co z kolei przekłada się na większą sprzedaż i wyższe dochody.

Moim zdaniem, finansowanie działalności twórcy bezpośrednio przez konsumentów jego treści, to najlepsze rozwiązanie dla influencera. Im bardziej przydatne są nasze produkty i im lepiej adresują potrzeby społeczności, tym łatwiej je sprzedać. Owszem, trzeba w to włożyć więcej wysiłku niż w relatywnie proste „współprace marketingowe z markami”. Niemniej – jest to droga dużo bardziej przewidywalna, pomagająca unikać kompromisów (np. autocenzury, czy innej formy działania wbrew sobie) i jednocześnie dużo bardziej perspektywiczna – bez ograniczenia górnej granicy przychodów twórcy.

Najwięcej zyskują najbardziej pracowici

Większość ankietowanych twórców poświęca niewiele czasu na działalność online. Co trzeci dedykuje tworzeniu w internecie mniej niż 10 godz. tygodniowo. Jedynie 10 proc. deklaruje, że praca nad tworzeniem treści zajmuje im więcej niż 50 godzin.

Ile czasu twórcy internetowi poświęcają pracy?

Źródło: Imker

Działalność internetowa zajmuje najwięcej czasu twórcom-zawodowcom. Można również zauważyć dodatnią korelację między czasem poświęcanym przez ankietowanych na działalność w internecie a poziomem ich zarobków. Ci, którzy pracują najwięcej, z reguły osiągają najwyższe przychody.

Krytyczni i nie w pełni usatysfakcjonowani

Ankietowani twórcy internetowi dość krytycznie podchodzą do oceny efektów swojej pracy i są z niej średnio zadowoleni. Jedna trzecia ankietowanych (29,9 proc.) oceniła poziom swojej satysfakcji na 3 (w skali do 5). Co trzeciego respondenta nie satysfakcjonuje działalność w internecie – ocenia ją na 1 lub 2. Bardzo podobna grupa twórców jest zadowolona ze swojego zajęcia.

Źródło: Imker

– Poziom satysfakcji twórców internetowych z ich działalności jest zależny od kilku czynników. Istotną rolę odgrywają w tym kontekście zarobki, które dają twórcom niezależność finansową, oraz możliwość pracy z dowolnego miejsca na świecie w obszarze, który ich interesuje. Na poziom zadowolenia rzutuje również dobry kontakt z odbiorcami oraz poczucie sprawczości – twórcy chcą, aby ich działalność miała realny wpływ na ich społeczność, branżę – zauważa Krzysztof Bartnik.

Zobacz raport

Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem.

Wyniki ankiety uzupełnione są o komentarze ekspertów: Krzysztofa Bartnika, założyciela i CEO Imker, Oli Gościniak, Artura Kurasińskiego, Michała Szafrańskiego i Joanny Malinowskiej-Parzydło.

Autor

Pressroom to dział, w którym znajdziesz informacje prasowe, czyli komunikaty prasowe udostępnione redakcji. Chcesz umieścić swoją informację prasową, napisz na redakcja@rebiznes.pl.
Udostępnij
Przeczytaj również