Pierwszy w historii Polski Europejski Szczyt e-Commerce odbędzie się w Warszawie już 23 maja 2024 roku. Wydarzenie to zgromadzi najważniejszych europejskich liderów z branży e-handlu oraz najważniejszych polskich decydentów związanych z gospodarką cyfrową.
Podkreślając ogromną rangę pierwszego w Polsce Szczytu e-commerce, prezes e-Izby Patrycja Sass-Staniszewska zaprosiła do jego oficjalnego otwarcia Premiera Donalda Tuska oraz Radosława Sikorskiego – Ministra Spraw Zagranicznych. Partnerem wydarzenia jest Ecommerce Europe – organizacja działająca przy KE, którą reprezentować będzie między innymi sekretarz generalny Luca Cassetti.
Europejski format i zasięg
W ramach najważniejszego dnia dla europejskiego e-commerce w tym roku odbędzie się dyskusja „Taki Sam Start” dotycząca równych ram prawnych i konkurencyjnych dla europejskich i azjatyckich e-przedsiębiorców.
W agendzie zaplanowano również Brunch „Cross-border e-Commerce” – eksport online jako siła wsparcia gospodarki europejskiej, w trakcie którego odbędą się dwa panele dyskusyjne.
W ich trakcie rozmawiać będziemy na temat eksportu internetowego, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia w tym zakresie dla małych i średnich przedsiębiorców. Zebrani goście z zagranicy podzielą się swoimi doświadczeniami, prezentując rodzime rynki oraz wskazując wyzwania, z którymi muszą się mierzyć.
Eksport online podbija wyniki
Cross-border e-commerce stanowi największą szansę dla rozwoju e-przedsiębiorców, niezależnie od ich wielkości oraz branży, w jakiej działają. Potencjał ten dostrzega coraz więcej polskich sprzedawców, którzy rozważają wyjście ze sprzedażą poza granice kraju albo już to zrobili.
Z tematycznego raportu e-Izby “Cross-border e-commerce. Marka bez granic” wynika, że w 2023 roku 60% sklepów prowadziło sprzedaż transgraniczną , a kolejne 20% zamierza to zrobić w ciągu najbliższych 3 lat. 57%. przedsiębiorców zadeklarowało, że sprzedaje na 2-5 rynkach, natomiast 37% respondentów badania potwierdziło, że w chwili obecnej dystrybuuje swoje towary na 10 i więcej rynkach.
– Europejski Szczyt e-Commerce w Warszawie to wydarzenie bez precedensu. W jednym miejscu spotkają się zarządy najbardziej wpływowych organizacji handlu elektronicznego w Europie. W ten sposób Polska znajdzie się w centrum zainteresowania całego unijnego e-commerce – podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby. – Prowadzone w czasie Szczytu dyskusje dotyczyć będą najważniejszych dla rozwoju handlu online zagadnień , a także korzyści z rozwoju e-commerce oraz bezpieczeństwa zakupów dla polskich i europejskich konsumentów.
Napęd dla MŚP
Podczas planowanego brunchu „Cross-border e-commerce: eksport online – jako wzmocnienie europejskiej gospodarki cyfrowej” odbędą się dwa panele dyskusyjne.
W ich trakcie swoimi doświadczeniami podzielą się obecni w Warszawie goście z zagranicy, którzy zaprezentują także ich rodzime rynki. Wskażą ponadto wyzwania w rozwoju eksportu internetowego, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia gospodarczego dla małych i średnich przedsiębiorców.
Międzynarodowy charakter brunchu zagwarantuje różnorodne i wielokulturowe podejście do tematu skalowania biznesu w sektorze MŚP. Jest to niezmiernie istotne, gdyż, według szacunków, w 2024 roku wartość handlu online w UE w stosunku do 2023 roku wzrośnie z 476 mld USD aż do 530 mld USD[2].
Ekosystem e-commerce
Europejski Szczyt e-Commerce w Warszawie zapowiada się jako ważne wydarzenie w kalendarzu handlu elektronicznego w 2024 roku również z tego powodu, że nastąpi przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Z pewnością przygotuje więc grunt pod przyszłą polityczną współpracę w ekosystemie e-commerce.