Technologia coraz głębiej zakorzenia się w naszej codzienności, stając się niemal nierozłącznym towarzyszem zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Dzięki niej życie staje się wygodniejsze i bardziej komfortowe, zyskujemy cenny czas oraz chociażby łatwiejszy dostęp do szerokiej gamy usług i produktów. W odpowiedzi na te zmiany, sieci handlowe, będące nieodłącznym elementem życia każdego z nas, aktywnie dążą do zapewnienia swoim klientom wspomnianej wygody. Dokonują tego poprzez ciągłe rozszerzanie asortymentu, optymalizację lokalizacji oraz układu sklepów, a także wdrażanie innowacyjnych technologii, które usprawniają i uatrakcyjniają proces zakupowy.
Według raportu przygotowanego przez firmę McKinsey dla organizacji EuroCommerce, wartość samego handlu spożywczego w naszym kraju w 2022 roku wzrosła o 11,4%. Oczywiście jest to częściowo związane ze wzrostem cen produktów, jednak warto przyjrzeć się też wskaźnikowi ekspansji dużych sieci handlowych w Polsce. Jest on jednym z najwyższych w Europie, co oznacza, że właśnie u nas powstaje najwięcej nowych sklepów. Sieci handlowe zwiększając liczbę placówek, zdają sobie sprawę z konieczności konkurowania z już istniejącymi w okolicy dyskontami.
Do wyścigu o klienta stają w różnych obszarach. Najbardziej oczywistym jest rywalizowanie ceną, lecz współczesny klient zwraca uwagę także na wiele innych czynników, takich jak lokalizacja sklepu, dostępny asortyment, kolejki do kas czy po prostu swoją wygodę, którą często gwarantują nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak wszystkim znane kasy samoobsługowe czy wirtualne mapy sklepów. Innowacji wdrażanych przez sklepy jest o wiele więcej. Każdy z nas płacąc za zakupy w internecie prawdopodobnie natknął się na opcję płatności PayPal lub Blikiem. W większości supermarketów także możecie dokonać rozliczenia tym sposobem. Znana głównie z eCommerce oferta odroczonej płatności, zwana potocznie ,,buy now, pay later” jest już także dostępna w wybranych sklepach stacjonarnych, czego pionierem była odzieżowa marka H&M wchodząc we współpracę z szwedzki startupem Klarna.
– Dla większości firm, a szczególnie sieci handlowych, innowacyjne rozwiązania są naturalnym krokiem w kierunku rozwoju oferty i poprawy doświadczeń zakupowych klientów. Współcześni konsumenci na co dzień korzystają z wielu ułatwień oferowanych przez nowe technologie i tego samego oczekują od miejsc, w jakich realizują swoje zakupy – komentuje Marcin Kwiatkowski, Head of Growth w Paywerk. – Współpraca z już funkcjonującym startupem jest dla nich często drogą najbardziej optymalną pod kątem kosztów, czasu wdrożenia i minimalizacji ryzyka porażki. Nie tracą czasu oraz pieniędzy na opracowanie technologii, jej odpowiednie przetestowanie oraz ułożenie procesu wdrożenia. Startupy oferują im gotowy produkt, co znacznie ułatwia proces zaoferowania technologii klientowi sieci handlowych – dodaje Kwiatkowski.
Na naszym rodzimym rynku powstaje wiele rozwiązań tworzących innowacyjne produkty i usługi wspierające branżę spożywczą. Skupiają się nie tylko na aspekcie wyłącznie biznesowym, ale także na poprawie jakości doświadczeń zakupowych klientów oraz oferowaniu nowych produktów, będących często zdrowszym zamiennikiem dotychczas znanych artykułów. Polskie startupy, takie jak SERio, FoodJack czy Qurczak, wprowadziły na rynek m.in. alternatywę dla serów i mięs, które nie tylko są zdrowsze od tradycyjnych produktów, ale także bardziej przyjazną dla środowiska. Oczywiście, bogata oferta produktów to nie jedyny magnes przyciągający klientów do sklepów. Równie ważne jest zachowanie na najwyższym poziomie doświadczeń zakupowych klientów, bo przecież nikt nie będzie chciał poświęcać czasu na szukanie produktu w nielogicznie ułożonym sklepie czy stać w godzinnej kolejce tylko po to, aby kupić swoją ulubioną przekąskę. Idealnym rozwiązaniem jest opracowana przez Polaków technologia inteligentnych wózków oferowana przez startup ZeroQs, z której korzystają już m.in. sklepy Społem.
– Oferowany przez nas inteligentny wózek rozwiązuje szereg wyzwań, przed jakimi stają sieci handlowe, a jednocześnie drastycznie zwiększa poziom doświadczeń zakupowych konsumentów. Nasza technologia przede wszystkim ułatwia sam proces zakupowy, eliminując jednocześnie najbardziej nielubiany element zakupów w sklepach stacjonarnych – kolejki do kas. Klient korzystający z naszego koszyka, po prostu skanuje produkty wkładając je do koszyka, co jest odpowiednio weryfikowane przez zamontowany w nich system wizyjny i wagowy. Dzięki temu, należność pobierana jest automatycznie z konta klienta w chwili, gdy opuści sklep, bez konieczności stania w kolejce do kasy – komentuje Jarosław Kaczmarczyk, CEO ZeroQs. Co więcej, nasz produkt oferuje szereg dodatkowych zalet poprawiających doświadczenia zakupowe. Wbudowane w koszyki ekrany pozwalają klientowi na wyświetlenie mapy sklepu, listy zakupów czy zaoferowanie mu super spersonalizowanych reklam promocyjnych produktów – dodaje Kaczmarczyk.
Automatyzacja dla dużych firm jest szansą na oszczędności oraz ograniczenie ryzyka wynikającego z błędu ludzkiego. Dodatkowo pomaga korporacjom radzić sobie z wyzwaniem związanym z rosnącym kosztem rekrutacji i pozyskania pracownika, co wskazują dane GUS z ostatniego kwartału 2022 roku mówiące o wzroście kosztów zatrudnienia o 14,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
– Od kilku lat widzimy trend wskazujący na znaczący rozwój technologii wspierających szeroko pojętą automatyzację. Innowacje z tego obszaru pozwalają dużym organizacjom działać efektywniej, a jednocześnie zmniejszać koszty operacyjne – komentuje Magdalena Trąba, Senior Investment Managerka w Pracuj Ventures.
– Warto zwrócić uwagę, że postępującą automatyzację da się zaobserwować coraz częściej nie tylko w przypadku kluczowych procesów biznesowych (w przypadku sieci handlowych m.in. tych związanych z budowaniem doświadczeń zakupowych klientów), ale także w procesach back office (wsparcia), co nierzadko pozwala na uwolnienie czasu pracowników na czynności o większej wartości dodanej. Tutaj warto wspomnieć chociażby procesy HR w organizacji – te związane z rekrutacją, onboardingiem czy rozwojem pracowników. Na dynamiczny rozwój technologii automatyzujących wpływa szereg czynników, wśród których warto wymienić z jednej strony rosnącą potrzebę wygody ze strony docelowego odbiorcy technologii, czy to w modelu B2C czy B2B, z drugiej coraz większą otwartość dużych firm i korporacji na współpracę ze startupami. Duże organizacje w obliczu zachodzących zmian uczą się podchodzić do młodych spółek technologicznych jak do partnerów, dających im szansę na oszczędności, lepszą dynamikę oraz poprawę wyników biznesowych firmy – dodaje Magdalena Trąba.
W obliczu obserwowanych zmian, możemy stwierdzić, że rynek handlowy w Polsce nie tylko przechodzi przez czas transformacji, ale wręcz przeobraża się w nowoczesną przestrzeń, w której klient staje się centralnym punktem. Sieci handlowe, korzystając ze współpracy ze startupami i innowacyjnych technologii, nie tylko zwiększają efektywność swojej pracy, ale także podnoszą standardy zakupowe, dostosowując się do rosnących oczekiwań konsumentów. Nie chodzi już tylko o to, by klient kupił produkt, ale aby doświadczenie zakupowe było dla niego przyjemnością, swego rodzaju nowoczesną przygodą. Patrząc na rozwój i innowacje w branży handlowej, możemy śmiało stwierdzić, że przyszłość zakupów w Polsce maluje się w jasnych barwach. Przekształcenie tradycyjnego podejścia do handlu w wysoko zaawansowany technologicznie proces, który jednocześnie pozostaje prosty i intuicyjny dla konsumenta, pokazuje, że polski rynek handlowy idzie z duchem czasu. Zmiany te przynoszą korzyści zarówno dla konsumentów, którzy mogą cieszyć się wygodą oraz szybkością zakupów, jak i dla sieci handlowych, które zyskują lojalność klientów oraz osiągają lepsze wyniki finansowe. To dowód na to, że adaptacja do nowych warunków i otwartość na innowacje to klucz do sukcesu w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie.