Re:biznes

79% internautów kupuje online. Raport „E-commerce w Polsce 2023” już dostępny

Po raz kolejny Gemius zbadał sytuację na polskim rynku e-commerce. Raport „E-commerce w Polsce 2023”
Raport „E-commerce w Polsce 2023”

Po raz kolejny Gemius zbadał sytuację na polskim rynku e-commerce. Raport „E-commerce w Polsce 2023” jest już dostępny. Szczegóły poniżej.

Tegoroczna edycja raportu „E-commerce w Polsce 2023” potwierdza rosnącą popularność e-zakupów w Polsce. Wyraźny podczas pandemii trend utrzymał się, a osoby, które w okresie lockdownu zaczęły kupować online nie porzuciły tego zwyczaju i zadomowiły się w świecie e-commerce’u na dobre.

Dlaczego kupujemy online?

Kliknij, żeby powiększyć

Motywacje do zakupów przez internet nie zmieniły się znacząco w stosunku do ubiegłorocznej fali badania – nadal są one w dużej mierze związane z kwestiami finansowymi. Problemy napotykane w procesie zakupowym, zgłaszane przez badanych, dotyczyły m.in. natrętnych reklam oglądanych wcześniej produktów, długiego czasu dostawy, czy jej wysokich kosztów.

Inflacja a zakupy online

Na całą branżę e-commerce wpływa utrzymująca się wysoka inflacja. 30% badanych zadeklarowało, że z jej powodu kupuje mniej niż dotychczas – jest to zjawisko szczególnie widoczne wśród kobiet (34% wskazań) oraz osób pomiędzy 35. a 49. rokiem życia (33%).

inflacja a e-commerce

Kliknij, żeby powiększyć

Jednocześnie 18% respondentów stwierdziło, że w okresie zwyżki cen kupuje więcej niż wcześniej. Zgodnie z deklaracjami badanych, wydają oni na zakupy przez internet średnio 573 zł miesięcznie.

Social i live-commerce

W tym roku po raz pierwszy Gemius poświęcił więcej uwagi zjawisku social- i live-commerce. Okazało się, że tę formę zakupów online praktykuje 19% badanych. 35% osób z tej grupy po raz pierwszy kupiło coś za pośrednictwem mediów społecznościowych 4 do 8 lat temu.

social selling

Kliknij, żeby powiększyć

Wciąż jest to jednak forma e-commerce’u dająca użytkownikom mniej satysfakcji niż zakupy w sklepach internetowych i stacjonarnych. Ogólnie bardziej zadowolone z zakupów na platformach społecznościowych są kobiety niż mężczyźni, odwrotnie niż w przypadku dwóch pozostałych opcji.

Formy dostawy

Najchętniej wybieraną i najbardziej motywującą formą dostawy jest dostarczenie kupionych produktów do automatów paczkowych. Jest to też obszar rynku, który rozwija się dynamicznie i staje się coraz bardziej konkurencyjny.

formy dostawy

Kliknij, żeby powiększyć

Autorzy raportu

Tegoroczny raport „E-commerce w Polsce 2023” to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska.

Webinar

Przy okazji wydania raportu jego autorzy zapraszają na IAB ExpertPanel – bezpłatny webinar, podczas którego zostaną omówione wyniki raportu.

Wydarzenie odbędzie się 26 października o godzinie 12:00. Więcej szczegółów zostanie podanych wkrótce.

Pełen raport znajdziesz pod tym linkiem.

Źródło: Gemius.pl

Autor

Pressroom to dział, w którym znajdziesz informacje prasowe, czyli komunikaty prasowe udostępnione redakcji. Chcesz umieścić swoją informację prasową, napisz na redakcja@rebiznes.pl.
Udostępnij
Przeczytaj również