Re:biznes

15 pomysłów na optymalizację konwersji w e-commerce

Poznaj miary i zasady konwersji, a także 15 najważniejszych metod optymalizacji konwersji w handlu internetowym.
15 pomysłów na konwersję w e-commerce

W coraz bardziej konkurencyjnym świecie zakupów cyfrowych istnieją pewne zasady, których należy przestrzegać, aby zachęcić klientów do kupowania produktów w e-sklepie. Procesy te koncentrują się wokół konwersji, która jest najważniejszym wskaźnikiem. Poznaj miary i zasady konwersji, a także 15 najważniejszych metod optymalizacji konwersji w handlu internetowym.

Czym jest konwersja?

W e-commerce współczynnik konwersji to wartość procentowa, która mierzy skuteczność witryny w przekonywaniu internautów do podjęcia pożądanych działań. Zazwyczaj jest to odsetek osób, które dokonały zakupu w sklepie online. Ale może to być także np. procent pobrań treści z bloga witryny handlowej, zapisanie się na jej listę e-mailową lub dodanie produktów do listy zakupowej.

Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) to proces poprawy witryn w oparciu o zachowanie odwiedzającego w celu zwiększenia prawdopodobieństwa podjęcia przez niego pożądanej akcji na stronie.

Średnia konwersja

Średnia konwersja kształtuje się na poziomie 2-4% i różni się w zależności od branży. CRO ma kluczowe znaczenie dla e-commerce, ponieważ ma bezpośredni wpływ na przychody.

Wyższy współczynnik konwersji oznacza więcej sprzedaży i potencjalnych klientów, co może znacznie zwiększyć przychody. Jest to również ważny wskaźnik, ponieważ może pomóc w pozyskiwaniu klientów po niższych kosztach.

Dlatego warto zadbać o to, aby CRO był najwyższy z możliwych. Jak to zrobić?

15 sposobów na konwersję od APIFONICA

1. Wykorzystaj historię przeglądania do spersonalizowanych rekomendacji.

Czy wiesz, że 45% kupujących online jest bardziej skłonnych do zakupu w sklepie online, który oferuje spersonalizowane rekomendacje? Jeśli więc nie wykorzystujesz historii użytkowników w swoim sklepie internetowym, aby zapewnić spersonalizowane doświadczenia zakupowe i retargetować swoich klientów, prawdopodobnie tracisz ogromną szansę na zwiększenia współczynnika konwersji. Monitoruj dane klientów, takie jak lokalizacja, źródła ruchu, preferencje, historia zakupów, dzięki czemu możesz wyróżnić produkty.

2. Używaj dużych zdjęć, najlepiej wysokiej jakości, optymalnie z opcją widoku 360 stopni lub filmów na stronach produktów.

Podczas zakupów online nie można dotknąć produktu ani go przymierzyć. Najlepszą rzeczą, którą można zaoferować prospektom jest pokazanie im szczegółowych zdjęć lub filmów, tak aby klienci dokładnie wiedzieli, co otrzymuje. Może to pomóc użytkownikom lepiej wizualizować produkty, którymi są zainteresowani i zwiększyć współczynniki konwersji. Jeżeli chcesz pójść o krok dalej zastosuj widok 360°. Niech Twoi klienci nie mają żadnych wątpliwości. Daj im bliższe rzeczywiste doświadczenie dzięki 360-stopniowemu widokowi produktów. Due Maternity dodało 360-stopniowy obrót do swoich zdjęć, co zwiększyło konwersję o 27%.

3. Popraw i przetestuj całościowy proces realizacji transakcji w sklepie internetowym.

Jeśli proces płatności jest zbyt długi, skomplikowany lub nietypowy, możesz stracić wielu klientów, którzy są gotowi do zakupu. Ten kluczowy etap lejka jest miejscem, w którym powinno odbywać się wiele testów A/B i strategii personalizacji. Istnieją standardy branżowe dla większości hostowanych witryn e-commerce, ale nadal może być konieczne dostosowanie procesu w oparciu o klientów.

4. Korzystaj z oprogramowania do monitorowania porzuconych koszyków.

Średni wskaźnik porzucenia koszyka w USA wynosi obecnie 68,8%, wynika z danych Baymard Institute. Oznacza to, że przeciętnie dwóch na trzech internautów nie kończy rozpoczętej transakcji zakupowej. Zatem jest to poważny problem dla praktycznie wszystkich graczy na rynku e-commerce. Dlatego też warto skorzystać z wiedzy ekspertów w tym zakresie oraz oprogramowania do monitorowania porzuconych koszyków, które pomorze zwiększyć współczynniki konwersji w sklepie.

5. Używaj voicebotów.

Zaproszenie prospektów do rozmowy za pomocą inteligentnych asystentów głosowych napędzanych przez sztuczną inteligencję (AI), to kolejny krok w cyfryzacji e-commerce. Konwersacyjny handel, zasilany przez AI można połączyć także z AR/VR lub technologiami głosowymi, aby doświadczenie było jeszcze bardziej immersyjne.

– Przewiduje się, że voiceboty napędzane przez AI, będą odgrywać znaczącą rolę w interakcjach z prospektami w ciągu najbliższych kilku lat, obsługując 70% rozmów z klientami. Wynika to m.in. z faktu, iż inteligentni asystenci głosowi odpowiadają na każdego lead’a praktycznie natychmiastowo. Co ważne, nie męczą się, pracują 24/7, w wielu językach i mogą przetworzyć 10 000 połączeń w jednym momencie. Dzięki temu, e-sklep nie tylko zrealizuje cele w postaci udzielenia szybkiej odpowiedzi, dzięki czemu zwiększają szansę na pozyskanie nowych klientów, ale także odciążają działy sprzedaży i marketingu od tzw. czarnej roboty, pozwalając pracownikom na realizację zadań bardziej skomplikowanych i wymagających – mówi Bartosz Malinowski, Head of Voicebot Department w firmie APIFONICA.com.

6. Bezpieczne zakupy online.

Klienci chcą wiedzieć, że mają do czynienia z legalnym sklepem stosującym standardowe w branży środki bezpieczeństwa. Daje im to pewność, że informacje o ich kartach kredytowych będą chronione.

Oto kilka pomocnych rozwiązań: zainstaluj SSL (gotowe rozwiązanie na większości platform e-commerce) i w całej witrynie, jeśli to możliwe, wyświetlaj małe obrazy kart kredytowych, PayPal i innych opcji płatności jako wizualny sygnał, że korzystasz z zaufanych opcji płatności, wyświetlaj McAfee, GeoTrust lub inne plakietki bezpieczeństwa i upewnij się, że masz u nich aktywne konto. W 2022 r. firmy posiadające struktury i polityki zarządzania ryzykiem cybernetycznym zaoszczędziły średnio 3 mln USD i skróciły cykl życia naruszeń o 74 dni dzięki szybkiemu wykrywaniu i reagowaniu na problemy z bezpieczeństwem e-sklepów.

7. Korzystaj z konwersacyjnego AI.

W ostatnich kilku latach nastąpił znaczny postęp w obszarze handlu konwersacyjnego wspieranego przez sztuczną inteligencję (AI), uczenia maszynowego i stosowania algorytmów przetwarzania języka naturalnego.

– Zastosowanie AI-Voicebot w e-commerce pomaga zwiększyć sprzedaż, poprawić doświadczenia i retencję klientów, m.in. poprzez personalizację i optymalizację zasobów. Inteligentna automatyzacja pomaga także zapewnić, we właściwym czasie, spersonalizowane doświadczenie dla szerszego grona odbiorców. Konwersacyjne AI może przeprowadzić remarketingowe, indywidualne kampanie promocyjne dla obecnych klientów i zaoferować im promocje i rabaty przygotowane specjalnie dla nich, może także dotrzeć do tych, którzy porzucili koszyki oraz zostać dodany jako osobisty wirtualny asystent zakupów do e-sklepu. Co ważne, według badań prawie 80% konsumentów nadal uważa interakcje telefoniczne za preferowany kanał obsługi klienta – mówi Bartosz Malinowski.

8. Dobra polityka zwrotów produktów.

Około dwóch na trzech klientów czyta politykę zwrotów przed zakupem. Nie przesadzaj z obietnicami, ale spraw, by zwrot produktów był jak najmniej bolesny i jak najłatwiejszy dla klientów. Może to nie brzmieć jak optymalizacja konwersji, ale jest to kolejny przykład podstawowych praktyk biznesowych działających jako CRO. Zdobywając zaufanie klientów dzięki łatwej w użyciu polityce zwrotów, możesz zwiększyć sprzedaż i podnieść wskaźniki konwersji.

9. Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych.

Zakupy mobilne stają się dziś drugą naturą konsumentów, więc sklepy internetowe muszą dostosować się do zmieniających się trendów. W rzeczywistości mobilny handel elektroniczny rozwija się dwa razy szybciej niż stacjonarny. Jeśli więc Twoja witryna nie jest dostosowana do użytkowników smartfonów, możesz stracić potencjalną sprzedaż. To nie wszystko, Google również karze witryny, które nie są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Optymalizacja mobilna dla witryn e-commerce zapewnia szybkość, łatwość i wygodę dla klientów, co zwiększa ruch i sprzedaż. Lepsza obsługa klienta oznacza lepszą sprzedaż. Ale oznacza to również lepsze wyniki w rankingu stron wyszukiwarek internetowych, zapewniając większy ruch organiczny.

10. Oferuj bezpłatną wysyłkę oraz możliwość zwrotu.

Na dzisiejszym rynku darmowa wysyłka i opcja zwrotu produktu w określonym czasie jest absolutną koniecznością. Jeśli Twój sklep nie daje takich możliwości, klienci prawdopodobnie poszukają jej gdzie indziej.

11. Udostępniaj ograniczone czasowo kody zniżkowe i kupony rabatowe.

Twórz i oferuj w sieci, w tym w mediach społecznościowych kupony i kody, z których klienci mogą korzystać przy kasie przez ograniczony czas, aby uzyskać określoną kwotę zniżki.

12. Porzuć rotujące slajdery – karuzele obrotowe ze zdjęciami.

To prawda, że pomagają one zaprezentować więcej produktów, ofert i promocji. Jednak mają one również tendencję do irytowania odwiedzających i spowalniania witryny, ponieważ nie są przyjazne dla SEO. Zamiast tego trzymaj się starych, dobrych, atrakcyjnych statycznych obrazów lub korzystaj z karuzeli, które umożliwiają automatyczne obracanie w celu zatrzymania po najechaniu kursorem. Wyniki badań pokazały, że podczas gdy wersja z karuzelą uzyskała tylko 2,06% kliknięć, zoptymalizowana wersja (statyczny obraz) uzyskała 40,53% kliknięć.

13. Dodaj wezwanie do działania na stronie 404.

Jeśli klienci klikną uszkodzony link lub przypadkowo wprowadzą nieprawidłowy adres URL, trafią właśnie tutaj. Jednym z prostych sposobów na zwiększenie współczynnika konwersji jest dodanie wezwania do działania na stronie 404. Teraz, zamiast strony, na której każdy odwiedzający będzie się odbijać, sklep ułatwia kupującym nawigację do właściwej strony, dzięki czemu zwiększa się szansa na zakupy.

14. Zachęcaj do udostępniania w social mediach.

W analizie ponad 37 milionów wizyt w mediach społecznościowych Shopify odkrył, że średnio 85% wszystkich zamówień e-commerce pochodziło z Facebooka

15. Rozsądne korzystanie z recenzji i opinii na stronach produktów w celu zdobycia zaufania.

Wykorzystaj dowód społeczny, aby pozytywnie wpłynąć na potencjalnych klientów. Nic nie może się równać z mocą recenzji i referencji w pomaganiu klientom w podjęciu decyzji o zakupie. Według badania Local Consumer Review Survey, konsumenci czytają średnio 10 recenzji online, zanim poczują, że są w stanie zaufać lokalnej firmie, 57% konsumentów skorzysta z usług firmy tylko wtedy, gdy ma ona 4 lub więcej gwiazdek, 89% konsumentów czyta odpowiedzi firm na recenzje. Aby zmniejszyć niepokój odwiedzających oraz zwiększyć sprzedaż, sklepy online powinny wykorzystywać profesjonalne serwisy do gromadzenia opinii i recenzji, np. Trustpilot, G2 czy Trustmate.io. To także doskonałe działania, które poprawia wyniki SEO e-commerce.

Autor

Pressroom to dział, w którym znajdziesz informacje prasowe, czyli komunikaty prasowe udostępnione redakcji. Chcesz umieścić swoją informację prasową, napisz na redakcja@rebiznes.pl.
Udostępnij
Przeczytaj również